Nå setter vi standarden for servicehus til bobilplasser
Bobilmarkedet vokser jevnt over hele Europa. I dag er det mer enn 60 000 bobiler i Norge og rundt 1,87 millioner i Europa. Imidlertid er ønskene til en bobilgjest til dels annerledes enn det en campingplass kan tilby og derfor velger de ofte å overnatte andre steder. Dette er ikke unikt for Norge, men gjelder i hele Europa. Høyt på denne målgruppens ønskeliste – ifølge undersøkelser – ligger sentrumsnære og enklere plasser for overnatting, såkalte bobilplasser. Vi i Danfo har gjennom årene designet og produsert servicehus for båthavner og båtplasser, men først nå konkretiserer vi tilbudet og setter en standard i Norge.
Retningslinjer for bobilplasser
Bobildestinasjon Sverige har utarbeidet retningslinjer som en plassering skal utformes etter. Dette handler for eksempel om:
• Attraktiv beliggenhet for besøkende, minst 8 plasser.
• Flat overflate med tilstrekkelig bæreevne for kjøretøyene.
• Henvisning til plass for tømming og fylling er et grunnleggende krav, men anbefalingen er at tømme- og fylletjenesten skal være tilgjengelig på parkeringsplassen mot betaling
• Informasjonstavle med informasjon om tjenester som kan ytes
• Regelmessig tilsyn med at stedet er rent og at tjenesten som tilbys fungerer.
Det har ikke vært noen retningslinjer eller standard for servicehus for bobilplasser, før nå. Vi i Danfo har valgt å utvikle et servicehus som er tilpasset for å gi bobilgjesten en best mulig opplevelse.
Standard servicehus til bobilplass
Et av de viktigste kriteriene ved utforming av et servicehus for bobilplasser er muligheten for å sikre servicehusets funksjoner, gjennom proaktivt drifts- og vedlikeholdsarbeid. Bobilgjesten forventer at servicesenteret er funksjonelt og friskt når de kommer til plassen. Danfos servicehus er designet og bygget med tanke på kvalitet og bærekraft – noe som gjør at tilgjengelighetsgraden er utrolig høy.
For våre bygg kan vi levere en vedlikeholdsplan som strekker seg 30 år inn i fremtiden – slik at du kan planlegge for vedlikeholdstiltak og sikre byggets levetid. Trenger du hjelp til drift eller vedlikehold er vi i Danfo også tilgjengelig - vi har lang erfaring med drift og vedlikehold av frittstående toaletter og servicebygg over hele landet.
Planløsning for servicebygg på bobilplass
Vi har valgt en grunnmodell for servicehus som består av tre ulike varianter. Her kan du som kunde tilpasse servicehuset til akkurat din bobilplass.
- Den første varianten av servicehuset tilbyr dusj, to WC, HWC og servicerom. En klassisk løsning.
- Den andre varianten inneholder dusj, to WC, latrine, vaskemaskin og tørketrommel og servicerom. Her har bobilgjesten mulighet til å tømme latrine. Ved å tilby vask og tørk kan du også øke antallet bobilgjester som stopper på din plass.
- Den tredje varianten inneholder dusj, to WC, oppvaskmulighet, vaskemaskin og tørketrommel og servicerom. Her finner du utvidede fasiliteter, som bobilgjester etterspør etter en del dager på veien.
Mangler du en type løsning? Har du andre forespørsler fra bobilgjestene dine? Ta kontakt med oss så kan vi se gjennom hva som er mulig å utvikle.
Fasade, tak og tilvalg for bobilplassens servicebygg
Vi kan tilpasse fasade, tak og tilvalg etter dine spesifikke ønsker. Fra klassiske trefasader til emaljerte fasader. I Helsingborg har vi for eksempel bygninger med historiske motiver, jungeltema, dinosaurtema og skogmotiv. Hvis du er ansvarlig for ideene, vil vi gjøre dem til virkelighet sammen med våre samarbeidspartnere.
Kanskje taket bør bestå av Plannja eller sedum? Vi hjelper deg med å tilpasse slik at bygget smelter inn eller skiller seg ut.
Når det gjelder tilvalg, kan vi sammen sørge for at ditt servicesenter har de riktige funksjonene. La oss skreddersy din løsning. Har du for eksempel en sykkelvei i nærheten av banen? La oss legge til en sykkelpumpe til servicehuset.
Fremtidens servicehus for bobilplasser er her
Campingplasser har lenge jobbet med stjerner som et klassifiseringssystem som rapporterer campingplassens tilbud og standard. Det er ennå ikke samme system for bobilplasser, men kravene vil komme her også og drive utviklingen.
For oss er det et par åpenbare ting som må vurderes for et servicesenter i fremtiden:
- Servicehuset skal ha en bærekraftig design og designes for gjenbruk
- Servicesenteret skal ha en tydelig vedlikeholdsplan som strekker seg minst 30 år frem i tid
- Servicesenteret skal ha en digital loggbok hvor materialer og produkter registreres. Gjennom digital loggbok kan byggets struktur følges og alle materialer og produkter registreres hos leverandøren. Dette muliggjør fremtidig sporbarhet.
- Servicesenteret skal bygges av en bedrift som er ISO 14001 - sertifisert - for din, min og miljøets skyld